Kamis, 17 April 2014

Apa itu OUD & GAMBUS?

.Alat Muzik Tertua Dunia.

Seseorang selalu mempersoalkan perbezaan tentang GAMBUS & OUD..
GAMBUS+berbeza,OUD+berbeza,IRAMA+berbeza, akan TETAPI sudah kebiasaan orang2 di malaysia memanggil oud itu gambus..klu dari keseluruh umum kita di malaysia 'mereka tidak tahu apa itu OUD..? jadi disini sudah sinonimnya di tetapkan OUD itu sebangai GAMBUS dalam bahasa Melayunya.klu nak di ikutkan oud dalam bahasa arab adalah KAYU.. kayu Gaharu juga di panggil OUD..dari singkatan oud pon orang barat buat dalam bahasa dia..OUD hingga bertukar kepada WOOD..Seperti Alat KOMPUTER juga MOUSE..ianya seperti tikus jadi mereka meletakan namanya TIKUS(mouse).seperti itu juga dengan alat muzik OUD.tiada nama baginya.dan mereka letakan namanya sebangai KAYU(oud).klu ade kesilapan harap perbetulkan apa yg saya sampaikan.InsyaAllah sama2 kita berkongsi apa ilmu yg kita ada..

oud berasal 4 tali saja pada zaman mulanya di cipta dan di ubah oleh pengiat2nya..sehingga sampai ke sahabat Rasulullah saw Abdullah bin al-Zubir & Imam Al-Haramain Al-Juwaini merupakan salah seorang Guru Imam Al-Ghazali dan Imam Al-Qusyairi semasa itu oud bertali 5..Imam Haramain di dalam kitab al Nihayah dan Ibnu Abu al Dunya telah menyatakan: Para sejarawan telah menukilkan bahawa Abdullah Ibn al Zubair memiliki beberapa orang hamba yang pandai bermain oud, dan Ibnu Umar pernah ke rumah beliau serta mendapati al‘ud (sejenis alat bertali ) terdapat di sisinya. Ibnu Umar berkata: Apakah ini wahai sahabat Rasulullah?. Abdullah Ibn al Zubair pun memberikannya kepada Ibnu Umar untuk dilihatnya. Ibnu Umar menelitinya dan berkata: Apakah ini ? Abdullah Ibn al Zubair berkata: Oh ya,barang kali timbangan dari negeri syam & diukur akal manusia.(ayat kias darinya)..kisah ni masih saya mencari..dan di sertai dgn zaman Al Kindi & AL FARABI, Al-Farabi merupakan seorang ahli falsafah islam yang amat terkenal pada zamannya. Nama sebenarnya ialah Abu Nasr Muhammad ibnu Muhammad ibnu Tarkhan ibnu Uzlaq Al-Farabi. Beliau dilahirkan di Transoxia yang terletak dalam wilayah Wasji di Turki pada tahun 874M (260H). ia megkaji sehingga 8 tali..jadi 8tali dah lama berkurun ada sejak zaman2 khalifah lagi..yg kite zaman skg tahu 7aje tu pon dah hebat.hehe.walhal org arab dah main 8 tali sekian lama dah..Sejarah Oud menurut Al-Farabi diciptakan oleh nabi Lamik,jenarasi cucu keenam Nabi Adam a.s ade sesetengah mengatakan jenarasi ke tujuh..Bahawa nabi Lamik terlalu sedih karena melihat anak kesayangannya yang mati tergantung di sebatang pohon.Dari situ Oud pertama terinspirasi oleh bentuk kerangka tulang belakang anaknya tersebut.

Mengenai tentang Gambus pula..GAMBUS itu singkatan dari QANBUS klu dari timur tengah.Ade yg QANBUS tu sesetengah di INDONESIA memanggil sebagai IRAMA.ade pendapat lain juga memberi tahu di TURKI ade memanggil QANBUS itu sebuah lagu @ puisi @ alat muzik dan di YAMEN pula memanggil QANBUS itu sebuah alat muzik bertali tetapi berbeza dgn OUD ia kecil daripada oud..jadi kita tidak tahu mana satu..yg sebenarnya OUD adalah ternyata Benar..pasal panggilan GAMBUS tu mmg alat muzik klu di malaysia memangilnya..sudah sinonim..kemungkinan pemahaman Sebutan semasa itu tersalah Qanbus menjadi Gambus hingga ke hari ini..atau ada sebab musabab lain.saya juga masih mencari dan mengkaji hal ini..

Oud merupakan asas utama kepada instrument bertali dan telah wujud ribuan tahun yang lalu.oud menjadi pendorong kepada penciptaan instrumen seperti balalaika,mandolin,lute, saz , banglama,gitar dan lain-lain lagi. Pendek kata,ia Father of All Instruments. Cendekiawan Islam seperti Al Kindi dan Al Farabi (Kitab Al Musiqa) juga banyak menulis tentang ilmu muzik dan oud dan mengembangkan seni permainannnya.Malah oud juga yang menjadi ilham kepada gitar flamenco.Hasil daripada penguasaan zaman Thariq bin Ziyad kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol selama 700 tahun. Banyak pemuzik islam membawa skala-skala (maqamat) Arab yang telah mewarnai irama flamenco.Ada sesetengah mengatakan maqamat ini terhasil dari nyanyian dan ciptaan dari nabi Daud a.s. Mengenai Flamenco juga dikatakan daripada bahasa Arab – fellah mengu - yang bermasud pengembara desa. Skala-skala Arab ini dikembangkan oleh Ziryab yang berhijrah daripada istana Baghdad ke Cordoba dan mengasaskan sekolah muzik pertama di Eropah. Ada satu lagu daripada pemuzik Flamenco terkenal, Paco de Lucia yang bertajuk Ziryab. Sumbangan muzik Arab dan oud agak besar kepada muzik moden sekarang. Semasa perang salib, tentera Salib juga membawa pulang alat muzik orang Islam dan diadaptasi menjadi instrument mereka – oud menjadi lute. Bezanya oud tiada fret tetapi lute ada fret.Oud merupakan instrumen senar berbentuk saperti buah pir umum digunakan di dalam musik Timur Tengah dan Afrika Utara. Oud mudah dibedakan, yaitu tanpa frets dan neck yang pendek.

Ada pula catatan bergambar Oud tertua berusia lebih dari 5000 tahun yang lalu (disimpan di Museum Inggris) berasal dari periode Uruk di Selatan Mesopotamia (sekarang kota Nasiriyah) menggambarkan seorang perempuan meringkuk dengan instrumennya pada perahu, bermain dengan tangan kanan. Instrumen ini muncul berkali-kali sepanjang sejarah Mesopotamia dan lagi di Mesir kuno dari dinasti ke-18Alat musik ini telah menjadi bagian instrument musik dari masing-masing peradaban kuno yang telah ada di Mediterania dan Timur Tengah, termasuk Sumeria, Akkadians, Persia, Kurdi, Babilonia, Assyria, Armenia, Yahudi, Yunani , Mesir, dan Roma.

Oud sekarang benar-benar berbeza dari prototipe tuanya, Oud Turki berbeda dari Oud Arab dalam gaya bermain dan bentuk. Oud Turki berasal dari modifikasi Oud Arab. Perkembangannya terkait oleh Manolis Venios, seorang pemain Oud Yunani terkenal yang tinggal di Istanbul pada akhir abad 19 dan awal ke-20. Musisi Yunani dan Armenia menggunakan sistem nada Oud Turki.

Oud juga memiliki kisah  panjang di Irak, dikatakan bahwa dalam musik itu terletak jiwa negara. Seorang ahli hukum Baghdad abad ke-9 berbicara tentang kekuatan dari alat musik, dan penulis abad ke-19 Muhammad Shihab al-Din mengatakan bahwa "tempatnya emosi dalam keseimbangan" dan "menenangkan dan menyegarkan hati." Setelah invasi Irak dan tergulingnya rezim sekuler Saddam di tahun 2003, meningkatnya semangat militan Islam yang menganggap musik menjadi haram (dilarang) memaksa banyak pemain dan pengajar Oud bersembunyi atau mengasingkan diri.Ada sesetengah ulama mengatakan muzik itu seperti mulut,jika penyampaian baik, maka baiklah jadinya..jika penyampaian buruk, maka buruklah jadinya.. :)
fikir-fikirkan semua di tangan anda.. salam beramal..




Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Dikutip dari: http://ade-tea.blogspot.com/2011/05/kursor-diikuti-jam-dan-tanggal-v2.html#ixzz1eUnkIGUV